Velg pensum i butikken?

“By selecting your own materials, you create your own unique perspective on the subject matter.” tatt fra mooc

Først må jeg beklage et noe rotete innlegg. Jeg tok pensum på ordet og skriver dette innlegget i Egypt. Jeg har endelig etter tre dagers leting funnet et nett og er ivrig som bare det for å få posta dette før nettet klapper sammen her. Dette blir altså skrevet på en iphone under en palme:)

Som linken i oppgaveteksten er inne på er Mooc altså onlinekurs der man får tilgang på massiv litteratur, linker og blogger om ulike emner, antagelig innenfor gitte temaer. De hevder på siden sin at det ikke er meningen at alle skal lese alt. Det er som å gå i dagligvarebutikken skriver de videre. Du plukker ut det du har lyst på. Ikke meningen at du skal ta med deg alt hjem, verken fra butikken eller mooc.

Dette er til stor stor forskjell til hvordan vi lærte før. Ta min far, han er en gammel lærd mann med lang lærerutdanning. Når han startet på skole som liten gutt måtte de pugge masse utenat, alt fra bordbønner, fadervår til lange salmer og tekster som deres lærer beralte dem å lære seg. Mye av dette sitter enda som et skudd i min fars hodet og er en helt annen måte å lære på enn å fritt skulle velge sitt eget pensum. Dette er vi ikke vant til og det kan føles overhvelmende for enhver å skulle plukke seg ut litteratur blant flere hundre mulige valg.

Et av spørsmålene til Krokan er: hvorfor er ikke alle kurs på høyere utdanning ordnet på samme vis som mooc?

Kanskje er ikke etterspørselen der? Er vi studenter kanskje for godt vant til å få alt pensum utlevert i små doser og i overkommelig mengde, slik at vi vet hva vi skal lese til en hver tid og forholder oss deretter? Derfor etterspør vi heller ikke et slikt tilbud?
Kanskje legger ikke lånekassen opp til et slikt løp, mulig det er noen regler der som gjør studentene ikke krever kurs ala mooc?
Kanskje føler vi studenter at om vi skal plukke pensum fra et smørgåsbord, og deretter danne oss et inntrykk av temaet, at vi mister noe essensielt og dermed ikke kan nok?

Jeg tror dessverre at mange forelesere ikke har oppdaget denne måten å jobbe på enda. Jeg tror at forelesere i dag kanskje føler seg litt maktesløse ovenfor alle mulighetene som finnes og de vil ikke prøve noe nytt i frykt for at studentene kan jukse lettere eller at den nye måten å jobbe på ikke fungerer. Da er det lettere å holde seg unna den digitale utviklingen en stund til.

Hva er hindringene mot en overgang til mooc?
Mister høgskoler og universitet tilskudd om de har mindre konvensjonelle forelesninger og mer onlinekurs? Mister byer studentene sine, når studentene heller kan sitte hjemme eller på Bali for den saks skyld å studere? (Jeg kjenner på at det er utrolig digg å kunne svømme litt i varm sjø i lesepausene mine i allefall.)

Kanskje lærerne er redde for at nettopp klassen blir overflødig, som Krokan skriver litt om i sin bok.
Vet ikke forelesere og rektorer om mulighetene som finnes?
Lærer studentene for lite på en mooc-klasse i forhold til konvensjonell læring? Er det forsket på i det hele tatt?
Kan lærere og forelesere rett og slett for lite om IKT og internett til å kunne bruke disse verktøyene på en fornuftg måte?
Som Krokan er inne på i boka si, må man oppdage forståelsen av hvordan læring foregår med teknologi og hvordan disse læringsprosessene kan organiseres.
Krokan sier videre at vi ikke kan bruke my teknologi på gamle arbeidsprosesser, så da aner jeg at Krokan mener at vi må skape nye arbeidsformer som er tilpasset teknologien, men hvordan skape dette om man ikke kan nok om både IT-utvikling og digital økonomi?

Jeg tror Krokan er inne på noe; vi må lære hvordan man skal lære med ny tekonologi. Om ikke vil studentene kanskje fortsette med å bruke nettet kun til atspredelse, altså ikke til læring, og det vil være synd, for så mye tid de fleste av oss bruker på nett, så burde vi kunne lært noe vettugt i samme slengen. Misforstå meg rett, det gjør mange allerede med ulikt hell, men jeg vil påstå at brorparten kun surfer seg gjennom ulike nyhetsnettsted uten nødvendigvis å være opptatt av læringsprosesser.

Jeg velger gjerne mitt eget pensum i en digital butikk ala mooc!

20120213-150202.jpg

One response to “Velg pensum i butikken?

  1. Det må jeg si, her er det vilje til å være med i diskusjonen 🙂
    Tror du har et godt poeng i forhold til universitetsansattes kunnskap på dette området. Noe av det vi vet mest om, er jo at forelesninger skaper lite læring. Det må jo bety at nesten alt annet er bedre. Derfor sysler jeg med ideen om å tilby kurset du går på også som MOOC og nettbasert leveranse fra høsten, som tillegg til real-life-leveranse. Ka du trur?

Leave a comment