Kommentar til den nye forfatterøkonomien!

Dette er tanker jeg har etter å ha lest Arne Krokan sitt innlegg http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/ om den nye forfatterøkonomien. Krokan  foreslår nye måter forfattere fortsatt kan tjene penger i den digitale verdenen, nå som bokhandling oftere foregår som en digital tjeneste og ikke som en handel av den fysiske boka. Her kommer jo også piratene inn i bildet. Jeg må innrømme å ha lest og hørt på bøker som ulovlig er blitt lastet ned, i disse (yderst få-for mine del) tilfellene sitter jo ikke forfatteren igjen med noe som helst, annet enn heder og ære om boka var god. Unnskyld, Jeg har sluttet med dette og som konsekvens leser jeg utelukkende på engelsk, da Amazon/Kindle tilbyr en litt bedre pris enn feks det Itunes kan tilby på norske bøker.

Noe av fordelen med dagens digitale verden er som Krokan påpeker at vi kan være vår egen utgiver. Vi kan publisere alt vi ønsker på ulike plattformer. Men med alle disse plattformene og verktøyene kommer også jungelbegrepet inn i bildet, hvordan finne frem og hvordan bli funnet i en jungel av rosablogger med dagens outfit, informative som lær-å-ta-gode-bilderblogger og helprofesjonelle som Arne Krokan sin blogg og ulike aviser og magasiner?

Siden alle som vil nå  kan skrive og publisere selv, så kan også forfattere selv endre måten de jobber og distribuerer sine verker på. De er ikke lenger avhengig av å ha en redaktør eller en utgiver bak seg, som til syvende og sist antagelig bestemmer det meste og stikker av med pengene. Det vanskelige med dette er kanskje å få til en garantert inntjening og ikke minst å kunne bli funnet igjen i jungelen uten en utgivers markedsføring.

Man kanskje si at mange av de nye verktøyene og programmene som internett har gjort tilgjengelig for både forfattere og oss andre er disruptive teknologier, siden  de skaper konkurranse til de eksisterende  (og gammeldagse?) måtene å gi ut en bok på. En bok kan feks være en blogg, der forfatteren publiserer et og et kapittel feks  hver dag enten gratis eller med en betalingsmodell. Kanskje kan vedkommende forfatter også invitere sine lesere til å bidra. Ny måte å gjøre det, men gammel ide. (Forskere har jo bidratt til å skrive gratis i ulike interesseblad  i lange tider)
Disruptive teknologier er altså nyvinninger som utforderer de tradisjonelle måtene å gjøre noe på, ofte billigere og enklere. Et annet eksempel som Krokan er inne på er at forfatterens verk kan bli debundlet og remixa av forlaget som setter sammen et opplegg om et visst tema til en lærebok eller lignende. Dette kan også kanskje forfattere selv gjøre ved en felles wiki, på Quora eller blogg? Men kanskje vanskeligere å komme inn på lærebokmarkedet uten utgiver i ryggen, hva vet jeg.

Debundling er når man feks deler opp en bok per kapittel, eller et bedre eksempel; når Itunes deler opp en utgivelse per sang og du kan velge å kjøpe hele utgivelsen eller bare en eller to sanger. På den måten kan du jo på din Iphone sette sammen en liste med  en sang fra hver av dine favorittartister og dermed få en remixa utgivelse til ditt behag. Da har du både debundla og  rebundla de ulike sangene eller kapitlene.

Andre måter forfattere kan tjene penger på er å opprette et slags abonnement for sine lesere. Jeg hadde gjerne vært abonnent til mine kjære krimforfattere Tess Gerritsen eller Liza Marklund.

Men selv om det blir lettere å nå ut til flere, og lettere å få gitt ut det man ønsker kan det bli vanskeligere å leve av det. Man skal bli funnet igjen i jungelen og man må ha noe som flere ønsker å betale for. Krokan har flere forslag til hvordan man kan tjene penger som forfatter, men kanskje er det ikke lenger ideen om å leve av forfatterskapet som blir det viktigste, men heller det å få betalt for noe annet, enten som har med forfatterskapet å gjøre eller noe helt annet, så får man heller skrive på si.

Som et lite apropos til nyvinningene som er kommet på markedet; dette innlegget ble først skrevet i docs.google, både på laptop, på jobb-pc og ikke minst som notater på min Iphone, før det ble smeltet sammen og lagt ut på bloggen. En helt ny måte å gjøre lekser på, og for meg en helt ypperlig måte å arbeide på. Jeg kunne likesågjerne ha vært i Egypt mens jeg skrev og la det ut på internett.

Skal tro om noen finner igjen meg i jungelen?

One response to “Kommentar til den nye forfatterøkonomien!

  1. Jeg fant deg igjen i jungelen 🙂 Og gjør jeg det, ja så gjør nok andre det også. Det var mange gode betraktninger du hadde gjort deg rundt professor Arne Krokan sitt essey, “Den nye forfatterøkonomien” http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/ .

    Alikevel lurer jeg på om e-bok er en ønsket sak som det nye formatet eller som et supplement for papirformatet. En sa til meg en gang at “Antagelser is the mother of all fuckups”. Og er det noe som kan gå galt så er det elektroniske tjenster og maskinvare. Hvor står vi i fremtiden når alt går i svart? Hva med historiske dokumenter og dokumenatsjon om 100 år frem fra nå? Eeeh nei de ligger på en server uten kompatibelt utstyr for å lese det.. Eller, nei den infoen forsvant for x datakrasj siden..

    Man hverken kan eller skal stoppe fremskrittet, men et fremskritt er ikek mye verd hvis man ikke er i stand til å ta vare på historien “for all tid” og ikke bare i manns minne….

Leave a comment